Duo Simons|Napolov (slagwerk en piano)

Instore: Zwolle – Waanders in de Broeren 15:30-16:30

Duo SimonsKonstantyn Napolov (1987) behaalde zijn Bachelor in 2013 en zijn Master-diploma in 2015 cum laude in de Slagwerk afdeling van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, opgeleid door Fedor Teunisse, Luuk Nagtegaal, Marinus Komst en Wim Vos. Daaraanvoorafgaand behaalde hij zijn Bachelor en Master in slagwerk en directie aan de Nationale Muziek-Academie van de Oekraïne (Kiev) – P. I. Tsjaikovski.
Met zijn slagwerk- trio ‘Davai Perkusion’ won Konstantyn de 1ste prijs tijdens het Grachtenfestival-concours in het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam. Zij behoorden twee keer tot de finalisten van het Kamermuziek-concours Almere, IPC Luxembourg, won de 1ste prijs op het ‘Oh, Oh Intro’- popfestival Den Haag, etc…
Tijdens zijn 1ste jaar Master werd hij geaccepteerd om zijn Erasmus-studie te doen aan het conservatorium met de oudste slagwerk-tradities – Cité de la Musique et de la Danse Conservatoire de Strasbourg- , bij Emmanuel Séjourné, Denis Riedinger en Stephan Fougeroux. Daarnaast volgde hij diverse masterclasses bij bekende slagwerkers zoals Peter Sadlo, Mark Pekarski, Christian Dierstein, Paul Mootz, Marta Klimasara, Robyn Schulkowsky, Nancy Zaltsman en vele anderen.
Konstantyn is een groot promoter van het hedendaagse slagwerk. Tot op dit moment heeft hij in meer dan 10 nieuwe werken gepremieerd. Hij werkt met Kaija Saariaho, Martijn Padding, Unsuk Chin, John Luther Adams, Philippe Manoury persoonlijk aan solo- en kamermuziekrepertoire. Met Steve Reich zij werkte aan veel van zijn stukken en gaf een uitvoering van zijn meesterwerk ‘Music for 18 musicians’ in het stadion met 5000 toehoorders tijdens het ‘Lowlands Festival 2013’.
Ook ging hij door als solist, won verschillende prijzen en nam deel aan prestigeuze wereldconcoursen, onder meer tijdens het ARD Musikwettbewerb München, TROMP IMC Eindhoven, Dutch Classical Talent, twee 1e prijzen op de internationale concour in Belgrado, Servië als solist en zijn Duo Delonix, 1e prijz van het Grachtenfestival-concours van het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam, won de Prins Bernhard Cultuurfonds prijs 15.000€ en meer. Konstantyn maakte deel uit van het NJO (Nationaal Jeugd Orkest) acht edities (2009-2015) eerst als orkestspeler en de laatste 4 edities presenteerde hij zijn eigen projecten met kamermuziek, shows, ballet en slagwerksolo-premieres, speciaal voor hem geschreven. In het NJO ging Konstantyn vanaf het spelen van het Tam-Tam-gedeelte in Shostakovich’s 11de symphonie tot aan de nominatie ‘Young Artist in Residence’. In hetzelfde jaar was hij genomineerd door het prestigieuze ‘Internationale Grachtenfestival’ voor de ‘Grachtenfestivalprijs’ en ‘Artist in Residence Grachtenfestival Amsterdam’.
Een eervol moment was het optreden met de beroemde show-percussion-groep Percossa voor de Nederlandse regering en de koninklijke familie.
Voor de zomer 2015 is Konstantyn uitgenodigd deel te nemen aan de masterclasses bij het bekende ‘Chosen Vale’ in Amerika en hij kreeg de prestigieus Colin Currie beurs, masterclasses in New York’s ‘The Juilliard School’ en Boston Conservatory. En al voor de winter 2016 won Konstantyn de hoofdpositie in ‘The World Percussion Group 2016’ geleid door het welbekende Engelse slagwerkduo ‘Maraca2’. Dat houdt in een tour van meer dan 2 maanden door de USA en daarbij uitgenodigd om masterclasses en optredens in Mexico te geven.
Sinds 2014 is Konstantyn Napolov Haupt-Pauker bij Mannheimer Philharmoniker (Duitsland).
Konstantyn is officieel ‘Adams’, ‘Zildjian’ en ‘Mike Balter Mallets’ –artiest.

Pianiste Eke Simons treedt op als soliste en als kamermusicus in Europa. Zij gaf solorecitals in Vredenburg te Utrecht, het Muziekgebouw aan ‘t IJ te Amsterdam, tijdens het Grachtenfestival en een jaarlijks toernee in Zweden. Als kamermusicus was Eke o.a. te horen in Konserthuset (Gothenburg), Musikaliska (Stockholm), Theater Carré (Amsterdam) en Concertgebouw (Amsterdam). Haar concerten worden regelmatig uitgezonden op radio en televisie en komend seizoen treedt zij op in Italië, Duitsland, Zweden, Cyprus en Engeland.
In 2013 nam Eke haar solo debuut-CD op met werken van Schumann, Liszt, Wiklander en Janáček, die zeer lovend werd ontvangen in de media.

Eke vormt met slagwerker Konstantyn Napolov het Duo Simons|Napolov, dat zich specialiseert in hedendaags repertoire. Zij waren o.a. te horen tijdens de Hart en Ziel Lijst 2016 van radio 4, tijdens festivals als Gaudeamus, November Music en Wonderfeel. In september 2018 komt hun CD uit met werken die voor hen zijn geschreven door o.a. Jan-Peter de Graaff, Moritz Eggert en Yannis Kyriakides. Als kamermusicus treedt Eke op met meestercellist Harro Ruijsenaars, bariton Quirijn de Lang en pianiste Anita Tomasevich. Ook trad zij op in een duo met de Zweedse pianist Dag Achatz, met de wereldberoemde percussionist Colin Currie en met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest. Daarnaast speelde zij met grotere ensembles als het New European Ensemble en het Nederlands Kamerkoor.

Met haar interpretatie van “Chapters” van Antal Sporck won zij de Sporck Vertolkersprijs 2010 voor de beste uitvoering. In samenwerking met beeldend kunstenaar Bart ten Bruggencate treedt Eke op met het project “Muziek in Beeld”,  waarbij tijdens het pianorecital schilderijen te zien zijn die geïnspireerd zijn op de muziek. Voor het televisieprogramma ¨De Tiende van Tijl¨ coachte Eke Simons een seizoen lang BN-ers die aan het programma deelnamen, zoals Ellen ten Damme, Lieke van Lexmond en Sara Kroos.

Eke voltooide haar Master Solo Piano cum laude aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag in 2007 bij Geoffrey Madge en David Kuyken en specialiseerde zich aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel in liedbegeleiding. Zij werkte met de gerenommeerde Zweedse pianist Ingemar Hedvall aan solorepertoire en volgde talloze masterclasses bij internationaal bekende musici.
Website: http://www.ekesimons.nl/

The Dutch Golden Collection was founded by Konstantyn Napolov to develop the percussion instruments, search and create new music languages, extend the repertoire for solo and chamber music and promote the created contemporary works worldwide. Popularisation of the percussion instruments and creating new masterworks is one of the key aims of The Dutch Golden Collection.
“The exciting point of percussion instruments is that it’s a quite young group of instruments. We don’t have the same large repertoire built through the centuries, as for example, the string players or pianists… That’s why we have to expand our horizon, continuously search for the new ways of making high quality video and audio recordings, incorporate other forms of art. This is essential in order to reach a wider range of public and create “immortal” masterpieces which will be performed worldwide …
The Netherlands was always known in the field of innovations and has been one of the world’s leading contemporary musical scenes. The platform and circumstances created during the 17th century resulted in the flourishing Dutch Golden Age for the arts. The same goes today for the percussion instruments, I believe. Most of the contemporary composers are extremely “hungry” for the rich and unlimited sound spectrum of percussion instruments. That’s why I want to seize this chance now.”